Aimabele personages te huur

Het moet een raar gezicht zijn geweest de afgelopen maanden, een groep mensen in een verlaten koffietent die samen een choreografie met beha’s uitvoeren. Mocht je een van de gelukkige voorbijgangers zijn geweest, dan heb je een repetitie gezien van het nieuwe toneelstuk Rent a person van theatergroep Blauwe Maandag.

Rent a person is een locatietheaterstuk, waarbij koffiehuis Coffee Together onderdeel uitmaakt van de voorstelling. Terwijl de bezoekers hun plaatsen zoeken weven echt en gefingeerd personeel hun weg tussen de gasten door. Het leuke daarbij is dat mede-eigenaar van het koffiehuis, Edwin Janssen, daadwerkelijk ook toneelspeler bij Blauwe Maandag is.

Verkleedpartijen

Het verhaal opent met een bezoeker aan het koffiehuis die in een serveerster de vrouw herkent die hij inhuurde om zijn vriendin te spelen op de bruiloft van zijn broer. Helaas legt hij hiermee het geheim bloot van personenverhuurbedrijf Rent a person, dat stiekem opereert vanuit het koffiehuis. De man wordt gegijzeld en zo deelgenoot gemaakt van het leven van de familie die het bedrijf bestiert.

In eerste instantie ontvouwt het stuk zich haast als een klucht; er zijn romantische verwikkelingen, verkleedpartijen waarbij mannen vrouwen spelen en vrouwen mannen. Daarnaast is er een geweldig intermezzo met de eerdergenoemde beha’s. Maar het geluk blijkt niet te kunnen duren.

Prostitutie

Rent a person is op een luchtige manier kritisch over onze tijdgeest. Zo komt vereenzaming aan bod via het inhuren van mensen om een leegte in je leven te vullen. Dat dit aan prostitutie doet denken laten de personages zelf ook doorschemeren. Toch is hun ‘handel’ onschuldiger, maar niet per se ongevaarlijker. En juist daarin wordt aan onze samenleving een spiegel voorgehouden, dat die steeds intoleranter wordt tegenover mensen die anders zijn. Tegenover mannen die zich als vrouwen willen verkleden en meisjes die jongens willen zijn. Maar het meest schrijnend, en misschien ook het meest herkenbaar, is het verlangen van mater familias ‘Love’ om op haar eigen manier een veilige wereld te creëren voor haar kinderen.

Uitverkocht

Blauwe maandag is, in mijn beleving, een ambitieuze theatergroep. In negen maanden tijd vanuit een aantal losse ideeën een heel toneelstuk schrijven (althans, dat deed regisseuse Yvon Haan), de personages door ontwikkelen en het hele stuk instuderen, dat is een behoorlijke prestatie. En die prestatie wordt in een uitverkocht koffiehuis stevig, en met zichtbaar plezier, neergezet. Alle speelavonden waren uitverkocht, maar naar verluidt komt er nog een reprise.

Recensie door Channa Kalmann & Wibo Kosters.

Foto’s Roy Manuhutu.